Blog

Sikertelen fogyókúra? – Hol lehet a hiba?

2021.04.26.

Kutatások szerint a fogyókúrázók csak 20 százaléka tudja megtartani a fogyás által elért súlyát hosszú távon. Miért is olyan nehéz ez?

A sikertelenséget általában az alábbi okokkal indokolják:

"Ha csak nagyon kis adagokat vagy bizonyos típusú ételeket eszem, akkor hamarabb megéhezem, és emiatt kénytelen vagyok egy idő után engedni a kísértésnek."

"Nem praktikus, ha többfélét kell főznöm, mert a családom nem eszi meg, ami nekem van előírva. Így nem tudok kialakítani egy saját rutint.”

"A diéta túl korlátozó ahhoz, hogy ragaszkodni tudnék hozzá."

Legtöbb esetben az emberek testsúlycsökkentésbe úgy vágnak bele, hogy egy konkrét diétát követnek, mely szabályok hadával tűzdelt napok elé állítja őket és túl gyorsan veszítenek súlyt. A helyes testsúly csökkenés akkor valósítható meg hosszútávon, ha inkább életmódváltásba kezdünk, szervezetünk igényeinek megfelelően táplálkozunk, szokásokat alakítunk ki, nem pedig pár hétre vagy hónapra szóló étrendet követünk. Ugyanis ennek „befejezésekor” visszatérünk a túlsúlyhoz vezetett életmódhoz (és helytelen szokásokhoz), mely sajnos legtöbbször ugyanazt az eredményt idézi elő. A sikeres, egészséges táplálkozás kulcsa a helyes nyersanyagválogatás és a megfelelő adag mennyiségek elsajátítása, valamint a megfelelő folyadékfogyasztás. Sok esetben a szomjúságot éhségnek érezzük, a megfelelő mennyiségű folyadékbevitelt követően nem is kívánunk olyan mennyiségű ételt, mint korábban ettünk.

Íme néhány egyszerű ötlet, amelyeket minden nap felhasználhat és ezáltal megtörheti a jojó effektust:

A méret a lényeg

Minden alkalommal megtömhetjük a tányérunkat, de fontos mekkora is az és mivel telik meg. Az évek során folyamatosan nőttek az üzletekben kapható tányérok méretei (az ideális kb. a 25 cm-es volna egy felnőtt számára). Figyeljünk az arányokra: hideg étkezéskor a tányérunk felét mindig zöldségek alkossák, a köreteket igyekezzünk változatosan szénhidrát és ugyancsak zöldségek felhasználásával készíteni. Nagyon jó választás a leves! Az egészséges, testsúly megtartását segítő táplálkozás során igenis szabad jókat enni, nem kell kongó tányérok felett búslakodni.

És megint a cukor...

Ha a napi bevitel legnagyobb részét a cukros italok, a kekszek, sütemények, cukros reggeli müzlik és pudingok jelentik, akkor kulcsfontosságú ezen szokásának a felülbírálása. Könnyű hozzászokni a főétkezések közötti nassoláshoz, így elfelejthetjük, milyen érezni az éhséget. Mielőtt nassolni kezdene, kérdezze meg magától: szeretné, mert éhes, vagy a kényelem, az unalom vagy a megszokás viszi rá, hogy egyen? Avagy a szomjúság?

Szakítson időt a nyugodt étkezésre!

Életmódunkból adódóan többet eszünk útközben vagy otthonunkon kívül. Ha megadjuk a módját az főétkezéseinknek, és minden egyes falatot megízlelünk, nemcsak élvezni fogjuk jobban az ételeket, de jobban tisztában is leszünk azzal, hogy mit és mennyit ettünk, mint ha mellékesen, valamilyen más tevékenységgel párhuzamosan ennénk gyorsan valamit.

Kis lépések, stabilabb eredmények

Ahelyett, hogy drasztikusan változtatna az étrendjén, iktasson be kisebb célokat és tegye azokat mindennapossá. A testsúly figyelése nem jelenti azt, hogy kedvenc ételeit száműzni szükséges, csupán fontos, hogy milyen gyakran és milyen mennyiségben fogyasztja azokat.

Dietetikai tanácsadásunkon egyénre szabott, korszerű segítséget kaphat a kiegyensúlyozott táplálkozás kialakításában, problémája hátterének tudatosításában.

Várjuk szeretettel szentendrei rendelőnkben!

Vissza a bloghoz

Szolgáltatásunk

Dietetika

A dietetika a táplálkozás, illetve az élelmezés tudománya.

A dietetikus olyan szakember, aki az egészséges és a beteg emberek számára nyújt segítséget a megfelelő táplálkozás kialakításában. Fontos feladata a tanácsadás és a prevenció, vagyis az egyénre szabott korszerű kiegyensúlyozott táplálkozás megismertetése.

Részletek
Ősi étrend, ami harmonizálja testét, lelkét és elméjét!

Az ájurvéda holisztikus szemléletű gyógyításon alapuló, 5000 éves indiai filozófia. A szemlélet egyik alappillére a testtípusunknak megfelelő étkezés, ami útmutatóként szolgál egészségünk megőrzésének minden aspektusához.

Kimondott szavaink - mentális állapotunkról is árulkodnak!

Ha viselkedésünk és kommunikációnk nagy különbséget mutat belső élményvilágunkkal, ez akár depresszív tünetekhez is vezethet. Ennek oka egyfajta legátoltság, ami a kulturális szabályok mentén alakulhat ki.

Szemszárazság – hogyan csökkenthetők kellemetlen tünetei?

Tapasztalta már, hogy szeme elfárad a nap végére, reggeli ébredés után pedig fájdalmas és nehézkes a kinyitása? Elképzelhető, hogy napjaink egyik leggyakoribb szemészeti problémájával küzd, vagyis szemszárazsággal. Pácienseink gyakran panaszkodnak irritált, piros, fáradt szemekre, szúró, viszkető érzésre, túlzott könnyezésre, szemfájdalomra. Ezek legtöbbször a szemszárazság tünetei.